Verovatno se neki od vas, pre svega mladih roditelja, nalaze u dilemi da li je odmor sa decom uopšte odmor. Odgovor lako možete pronaći ukoliko dozvolite sebi da ga vidite kao takav.
Kakvo je suštinsko značenje odmora i šta za koga predstavlja je pitanje na koje nećemo dobiti univerzalan odgovor. Ali ono u vezi čega se usaglasila većina roditelja jeste da odmor predstavlja promenu rutine, izlazak iz svakodnevnih preplavljujućih obaveza i stvaranje prostora da radimo stvari u kojima uživamo i za koje nikako ne pronalazimo vremena.
Odmor sa decom može i treba da bude zabavan zbog uzbuđenja na njihovom licu dok pakujete stvari za put, oduševljenja i ispitivanja kako će tamo biti i kada ćete stići (na more, planinu, bazen, ringišpil, dino park, zoo vrt, planinarenje, skijanje, kampovanje).
Igre u autu na putu do željene destinacije (na slovo, na slovo, kaladont, pogađanje muzičke melodije itd), vaš doživljaj ispunjenosti što ste pružili mogućnost da deca pronađu svoja interesovanja kao i dragocen momenat zbližavanja vas kao porodice. To su zajednička iskustva i uspomena koje ćete pamtiti.
Da ne zaboravimo izazove kao što su neizvesnost u održavanju strukture i plana odmora sa malom decom, osećaja iscrpljenosti jer ste i dalje angažovani oko dečijih svakodnevnih potreba (hranjenja, kupanja, presvlačenja, spavanja itd.)
Nekada nam nedostaju mir i tišina, mogućnost samostalnog struktuiranja dana kao kada smo na odmoru bili bez njih, uz rizik da će nam tada nedostajati zagrljaji i poljupci naše dece svake večeri i jutra i još 10 puta u toku dana.
I zato, evo nekih ideja kako na najbolji način da iskoristite odmor sa decom:
– Crtajte mesta koja ste posetili.
– Fotografišite se zajedno i skupljajte suvenire.
– Razgovarajte o vremenu koje se dešava na odmoru sa decom (zašto grmi, o kiši, jakom suncu..itd.).
– Razgovarajte sa decom o utiscima sa letovanja (šta su videli, doživeli).
– Budite što više na otvorenom prostoru sa decom.
Prigrlite momenat i uživajte u svakom trenutku sa vašom decom. Preporuka je da nastavite da pratite rutinu sa fleksibinošću u skladu sa potrebama dece. Nestruktuirano vreme je takođe od presudnog značaja za decu jer im pruža sposobnost da otkriju nešto novo kao i da sprovedu aktivnost od početka do kraja. To vreme je značajno kako bi deca upoznala svoja unutrašnja stanja i napravila razliku u situacijama kada su zadovoljni i kada se lepo igraju od situacije kada im je dosadno. Fokus u dosadi je u tome da dete bude motivisano da preduzme aktivniji pristup u oblikovanju svog slobodnog vremena. Roditelj u ovoj situaciji može biti podrška detetu u njegovom zauzimanju pozicije moći kako bi dete razumelo da dosadu može promeniti.
Deca brzo rastu i osamostaljuju se, a roditelji su njihovi kokreatori na tom putu. Već u školskom uzrastu stvara se potreba planiranja odmora i povezivanja sa vršnjacima (ekskurzije, rekreativni odmori, kampovi) .
S toga, dragi naši roditelji decu za ruke i na zaslužen odmor!